Městská část Praha 2 se v posledních týdnech znovu zabývá kritickým stavem bývalého nádraží Vyšehrad, které vlastní soukromý majitel. Po pádu dalších částí zdiva na chodník i do vozovky přistoupil Úřad městské části Praha 2 k okamžitému rozšíření dosavadních bezpečnostních opatření. Zároveň podal trestní oznámení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.
Zábor přilehlého chodníku byl rozšířen, nyní zahrnuje i část vozovky. Městská část Praha 2 tak dělá maximum pro bezpečnost chodců. Zvýšilo se oplocení objektu a ohrazená část sahá až k ostrůvku tramvajové zastávky. Památkově chráněná budova i její bezprostřední okolí jsou také pod zvýšeným dozorem Městské policie hl. m. Prahy. Opatření směřují k zajištění bezpečnosti okolí objektu i provozu na přilehlé pozemní komunikaci. Shodli se na nich při poslední kontrolní prohlídce zástupci městské části Praha 2, Magistrátu hl. m. Prahy, TSK hl. m. Prahy a společnosti DAP. Místního šetření se zúčastnil i přivolaný statik, který měl možnost posoudit havarijní stav nemovitosti detailněji z vysokozdvižné plošiny.
Po linii státní správy řeší havarijní stav objektu Odbor výstavby ÚMČ Praha 2. Ten využívá všech možností, které mu zákon umožňuje – vedl nespočet správních řízení už s předchozím vlastníkem RailCity Vyšehrad. Toho vyzýval k zabezpečení objektu proti vniknutí cizích osob a provedení účinných opatření proti devastaci budovy. Majitel sice nakonec po mnoha průtazích budovu oplotil a střechu provizorně zajistil, ale provedená opatření měla zjevně krátkodobý efekt, a v současné době se již jeví jako nedostačující. Postup státní správy se ještě více zkomplikoval se změnou vlastníka v roce 2022. Současný majitel, kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED, nemá právní zastoupení v ČR a s úřady téměř vůbec nekomunikuje. Doručování jakýchkoli správních rozhodnutí je tak velice komplikované a zdlouhavé.
Úřad městské části Praha 2 považuje současný stav objektu za kritický a život ohrožující, a je připraven využít všech zákonných možností pro zajištění ochrany života a zdraví osob. Další případné kroky a opatření budou vycházet ze závěrů odborného posudku statika. Náklady vynaložené na zabezpečení objektu a zajištění bezpečí v bezprostředním okolí budovy budou vymáhány po vlastníkovi nemovitosti.
Smutný příběh nádraží Vyšehrad se začal psát v roce 2007, kdy ho České dráhy prodaly. Od té doby se pouze mění jeho majitelé a stav budovy se každou další zimou zhoršuje, přestože jde o památkově chráněný objekt v Pražské památkové rezervaci. Celé ty roky úřad městské části i samospráva permanentně apelují na vlastníka, aby se o památku řádně staral, jednají s pražským magistrátem i ministerstvem kultury. Současný stav je už jen torzem někdejší noblesní krásy secesního nádraží, kterou podtrhovaly vzrostlé topoly a lípy, kašna a sochy lva, vodníka a medvěda.
rea, kla