ROZHOVOR
ČÍSLO 7 – ČERVENEC 2020
5
Iva Pecháčková: V Erbenově Kytici je vše
Nakladatelství Meander, jehož
knihy vynikají perfektním
grafickým zpracováním, založila
před čtvrtstoletím. V začátcích své
kariéry nakladatelky vykonávala
hned několik profesí –
od redaktorky přes účetní až
po překladatelku. Koronavirová
doba snad nakladatelství neublíží.
Ivu Pecháčkovou by totiž velmi
mrzelo, kdyby Meander musel
opustit svůj obchůdek
ve Vratislavově ulici.
Vážně?
Prahu 2 vnímám jako velmi kultivovanou a pořádat tu různé pořady a výstavy je velmi
vděčné. Pokud se nevejdeme do knihkupectví, děláme čtení a happeningy přímo
na ulici, a pokud plánujeme divadelní
představení, máme od sympatické farářky
odnaproti k dispozici sál Husova sboru.
Organizujeme i menší kreativní dílny, a to
v prostoru kavárny Čekárna. V této ulici
funguje úžasná pospolitost. A musím říct, že
se mi to tady moc líbí. Všichni z okolních
obchodů a kaváren se už dobře známe a ulice
opravdu žije.
Zmínila jste, že se budete více přiklánět
k on-linu, obejdete se tedy bez distribuce?
Náš výhradní knižní distributor obeslal
nakladatele s dopisem, že už jim nic nebude
platit, hned, když vypukla pandemie. Tím nám
vlastně nadehnal čtenáře, protože naši autoři
jim psali, aby si kupovali knihy přímo u svých
nakladatelů na jejich e-shopech. Spolupracujeme s těmi nejlepšími autory, výtvarníky
i grafiky, naše knihy jsou úspěšné i ve světě,
ale distributor k tomu nijak nepřihlíží.
Máte nějaké náměty od umělců, jak toto
v zásadě trochu sci-fi období využít
v knižní tvorbě?
Když bylo všude zavřeno, všichni víc psali
i malovali, mohli se tomu doma v klidu
věnovat. V normálních časech nás všechny
dusí termíny a jsme vystresovaní z toho, co
všechno kdy musíme odevzdat. V době
koronavirové pauzy nám přišlo několik velmi
dobrých rukopisů a dostávali jsme i kvalitní
soubory ilustrací. Mám pocit, že ta přestávka lidem prospěla. Ti, co se měli rádi, se
mají rádi ještě víc. Pokud byly v rodinném
soužití nějaké trhlinky, tak se to roztrhlo,
a vzduch se pročistil. I já jsem v prvních
dnech byla úplně blažená, že nemám
najednou žádné termíny a NIC nemusím.
První měsíc byl neuvěřitelně klidný.
Klid na uměleckou tvorbu je jistě fajn, ale
nedolehla ta doba na vás?
Blažené časy skončily a jako velké negativum
vidím tu tsunami, která se teď na nás řítí. Lidi
najednou musejí vše dohánět. Všichni, kteří
měli zavřeno, mají teď strašně moc práce. Ale
je mi taky smutno, když vidím hotely, které
jsou pořád ještě prázdné.
FOTO: TIN (2X)
Knihkupectví ve Vratislavově ulici provozujete teprve rok a půl. Myslíte, že se vám ho
podaří udržet?
Máme velmi vstřícného majitele, který dům
zrestituoval, a nabídl nám za nouzového stavu
slevu na nájemném. Zavedli jsme pro děti knižní
balíčky, které jsou odstupňované podle věku.
Máme pět různých věkových kategorií, každý si
v nich najde své a poslední knižní balíček
s názvem Student může být i pro dospělé.
Budeme to tady muset zvládnout, ukazuje se
totiž, že tu fungujeme jako místní osvěta.
Pro některé autory není typické, že by se
tvorbou zaměřovali na děti. Přesto
ve vašem nakladatelství, které se na dětské
čtenáře specializuje, od nich najdeme pár
knih. Třeba od Ludvíka Vaculíka, Ivana
Wernische nebo i od Václava Havla.
Trochu jsem z nich
ty knížky loudila.
Když se to ale
povedlo, tak Vráťa
Brabenec se pak
chlubil, že je
v čítance pro pátou
třídu hned za Bradburym. Exprezident
Václav Havel měl takový trochu ostych
před dětmi. Žádala jsem ho, jestli by nemohl
dětem něco na křtu přečíst. Říkával, že se
před dětmi stydí, ale já za tím slyšela
spíše to „bojí“.
Jaká je vaše nejoblíbenější kniha?
Mám jich ráda strašně moc a navíc v průběhu
života se čtenářský vkus stále mění. Asi bych
jmenovala Erbenovu Kytici, protože je v ní
široké spektrum příběhů a zároveň se tam stále
řeší vztahy mezi lidmi. Jednou jsem mluvila
s psycholožkou, která
říkala, že nejdůležitější poselství, jež by
se dětem mělo
předávat, je pěstovat
dobré vztahy mezi
lidmi. Že se k sobě
mají chovat hezky
a pomáhat si. A to je
nejvíc obsaženo právě v lidové poezii a próze.
A přesně to dokonale vystihuje právě Kytice.
V ní jsou jasné zákonitosti ve vztazích mezi
lidmi, k přírodě, k Bohu. V momentě, kdy je
člověk poruší, přijde trest.
LITERATURA JE TAKOVÁ
DROGA, ŽE BYLO
JASNÉ, ŽE U NÍ STEJNĚ
SKONČÍM.
Iva
Pecháčková
Pochází z Olomouce,
vystudovala pražskou VŠE.
Nakladatelství Meander,
které se svými artovými
knihami zaměřuje hlavně
na dětské čtenáře, založila
v roce 1995. Spolupracuje
se špičkovými výtvarníky
a grafiky, knihy z produkce
Meandru získaly řadu
ocenění, například Zlatou
stuhu IBBY, Magnesii Literu
– titul Nejkrásnější kniha
roku. V roce 2018 otevřela
pod Vyšehradem designové
knihkupectví. Iva Pecháčková je vdaná a má šest
vnuků ve věku od jednoho
roku do osmi let.
Kterou knihu byste vybrala z vámi vydaných?
Mám hrozně ráda Františka z kaštanu
a Anežku ze slunečnice autora Radka Malého.
Za jejím vznikem stojí láska mladého básníka
ke krásné dívce, ze které se potřeboval
vypsat. Ta láska neskončila dobře. Slunečnice
se zamiluje do kaštanu a pak na konci oba
zmrznou. Měla jsem asi trochu vliv na konec
příběhu, protože jsem autorovi domlouvala,
jestli by je nemohl nechat přežít. A tak
na jaře z kaštanu vyrazil stromek a pod ním
znovu ze semínka vykvetla slunečnice. Moc
ráda mám Wernischovu poezii a zvlášť výbor
existenciální poezie Chodit po provaze je
snadné. Toto dílo obsahuje jak ukolébavky
pro nejmenší, tak i absurdní příběhy, které
zdánlivě nemají pointy, ale člověk o nich
pořád přemýšlí.
Knihy z produkce nakladatelství Meander
jsou proslulé výjimečnou grafickou
úpravou. Nestane se ale, že by výrazná
grafika „přebila“ text?
Ano. Když ego grafika je větší, musí se to nějak
usměrnit. Může se totiž klidně stát, že se
taková knížka pak vůbec neprodává, protože
je na vkus čtenáře příliš experimentální.
Studovala jste ekonomiku, nikoli humanitní studia. Ekonomika vám v podnikání
vlastně ale více pomohla.
Díky tomu nakladatelství vůbec funguje,
protože prvních patnáct let nebyly peníze ani
na jednu pracovní sílu, takže jsem si dělala
všechny potřebné profese sama – skladnici,
závoznici, překladatelku, tlumočnici a také
třeba hoteliérku, když jsem potřebovala
ubytovat mimopražské autory. Ekonomie je
dobrý základ, říkala jsem to i svému synovi,
když ji začal na FSV UK studovat, minulý měsíc
obhájil a dál studuje ještě archeologii
a fotografii. A když člověka něco hodně baví,
tak se k tomu v životě dostane. A literatura je
pro mne taková droga, že bylo jasné, že u ní
stejně skončím.
PTALA SE: JE