Praha 2 každoročně investuje do údržby a vybavení svých škol miliony korun. Vedle toho ale také finančně a morálně podporuje své pedagogy a další školní zaměstnance. Je vůbec první městskou částí, která ve svých školách začala se zřizováním tolik žádané pozice školního psychologa. Už osmým rokem jim navíc hradí plné úvazky.
„Základním školám zoufale chybí školní psychologové. To se ukázalo nejen v době po covidu. O to víc si vážím práce mé předchůdkyně Jany Černochové, která se již před lety zasadila o to, že každá z našich základních škol na Dvojce má svého školního psychologa na plný úvazek. Bohužel přibývá dětí s psychickými problémy a tito odborníci jsou často první, kdo problém odhalí a pracují s ním. Za to jim patří náš velký dík,“ uvedla Alexandra Udženija, která jako tehdejší starostka iniciovala na sklonku května s dvojkovými školními psychology setkání. Zajímala se o jejich každodenní zkušenosti z praxe a konzultovala s nimi problematiku, se kterou by mohla pomoci z pozice náměstkyně primátora hl. m. Prahy, kde má v gesci sociální věci a zdravotnictví.
„Školní psycholog je součástí týmu školního poradenského pracoviště. Obracejí se na něj děti, učitelé, ale i rodiče. Psycholog s nimi primárně řeší problémy spojené se školou a v kontextu školy. Poskytuje individuální konzultace, pracuje se třídou, spolupracuje s pedagogickým týmem. Žije ve vztazích školy, velmi často působí jako mediátor, pomáhá řešit vztahové problémy, problémy v komunikační rovině, neporozumění. Důležitou součástí práce školního psychologa je prevence školního neúspěchu, protože když se dítěti ve škole nedaří, obvykle se na to ‚nabalí’ další potíže. Obecně se dá říct, že školní psycholog pečuje o duševní hygienu dětí i učitelů, aby se ve škole cítili dobře. Je jejich prvním a nejbližším kontaktem, když se něco nedaří tak, jak má,“ říká o své práci Olga Kučerová, školní psycholožka v ZŠ Sázavská. „Dříve jsme ve škole nejčastěji řešili výukové a vztahové problémy, ale s rozvojem sociálních sítí a zejména po covidu se u dětí daleko častěji setkáváme s jevy, které byly dříve výjimečné a patří do kompetence klinických psychologů: se sebepoškozováním, sebevražednými pokusy, panickými atakami… Jenže psychiatrů a klinických psychologů je málo, a problémy se tak přesouvají do škol. Současně se zvyšují požadavky na školu, na učitele, na výkon dětí. Poradenské zázemí pro děti, rodinu a učitele se tak stává nutností,“ míní Olga Kučerová.
Se zřizováním a financováním pozice školního psychologa začala Praha 2 v roce 2008. Po sedmi letech už byl psycholog ve všech deseti dvojkových školách, zpočátku na poloviční úvazek, a od roku 2016 na úvazek celý. Radnice Prahy 2 má pro tento účel vyčleněno v letošním rozpočtu 5,82 milionů korun. „V Praze 2 jsme nechtěli spoléhat a čekat na peníze ze strukturálních fondů, ale rozhodli jsme se potřebnou péči zajistit z vlastního rozpočtu. Jsem přesvědčena o tom, že to bylo správné rozhodnutí, že se jedná o účelně vynaložené prostředky. Práce psychologa v základních školách je rok od roku potřebnější. V dnešní složité době by tak přítomnost školního psychologa v základních školách už měla být samozřejmostí,“ dodává Jana Černochová, ministryně obrany a radní Prahy 2 pro oblast školství, která myšlenku, že každá základní škola by měla mít svého psychologa, v Praze 2 prosadila.
rea, mab