V roce 2026 začne Správa železnic s modernizací trati procházející Nuselským údolím. Tento přibližně dvoukilometrový úsek od jižního portálu Vinohradských tunelů až k Výtoňskému mostu je z hlediska pražské železniční dopravy mimořádně důležitý.
Rekonstrukce trati se v této části Prahy 2 připravuje již několik let. Aktuální stav přípravy předpokládá, že se stavební práce uskuteční v letech 2026–2027. Nyní probíhá územní řízení. Definitivní podoba projektu bude upřesněna v dalším stupni dokumentace. Podle informací, které zazněly na veřejném projednání záměru v lednu na radnici Prahy 2 za účasti investora a projektanta, jsou ale některé věci jasné již nyní: 1. Trať bude vedena ve stávající stopě. 2. Trať bude zachována jako trojkolejná. 3. V době realizace stavby se nepředpokládá uzavření Jaromírovy a Křesomyslovy ulice (provoz bude omezen pouze pod mosty v této lokalitě).
„Jsem rád, že se mi podařilo uspořádat veřejné projednání, participace občanů na takovém projektu je určitě velmi důležitá,“ uvedl Jan Recman, místostarosta Prahy 2. „Modernizace tohoto železničního úseku je nezbytná, ale rozhodně nesmí být na úkor snižování kvality života v přilehlém okolí. Proto oceňuji přístup Správy železnic, že to vidí podobně a budou se snažit realizovat opatření, na kterých jsme se shodli spolu s obyvateli z bezprostředního okolí modernizovaného úseku. Jedná se například o příslib, že v daném úseku nebude jezdit téměř žádná nákladní doprava, protihluková opatření budou umístěná přímo na kolejích, na oplocení mezi tratí a pozemky soukromých vlastníků bude instalován materiál pohlcující hluk nebo že se po dokončení stavby provedou nová hluková měření, na základě kterých budou realizována případná individuální protihluková opatření, například okna,“ dodává místostarosta.
Železniční trať prochází hustě obydleným územím. V Nuselském údolí se v blízkosti železnice nachází 850 domácností. Dnes tudy projede 300 vlakových souprav denně, v roce 2035 to má být až 479 vlaků za den. Další plány na rozvoj železniční sítě mají snížit počet vlaků v lokalitě na 421. ,,Myslíme si, že hluková zátěž bude každým rokem narůstat, vzhledem k tomu, že se trať bude využívat více a více, bude tady projíždět více vlaků, delších vlaků. Byli bychom rádi, kdyby s touhle modernizací se trať odhlučnila maximálními dostupnými technologiemi," vyjádřila obavy Jana Bašusová ze spolku Nuselské údolí.
Odborníci argumentují, že modernizace trati naopak přinese snížení hlukové zátěže. „Je to pro nás jistě důležitý aspekt. Dlouhodobě komunikujeme s veřejností a majiteli okolních nemovitostí. V rámci rekonstrukce dojde k odstranění kolejových spojek. Díky tomu bude provoz plynulý a vlaky nebudou muset v údolí přibrzďovat. Dále počítáme s umístěním moderních pryžových kolejnicových absorbérů a antivibračních rohoží. Tím se sníží hluk, který vzniká nejčastěji od podvozku kolejových vozidel,“ vysvětlil Karel Ptáček ze Správy železnic. Problémem je, že v lokalitě nelze postavit protihlukové stěny. Aby byly účinné, musely by být vysoké a masivní, což by nepovolili památkáři. Počítá se však s rekonstrukcí oplocení kolem trati s šetrnými protihlukovými opatřeními. Situaci komplikuje fakt, že v každém objektu poblíž trati je hluková zátěž jiná. Před kolaudací se proto ve vybraných domech plánuje měření hluku, po kterém bude rozhodnuto o dodatečných individuálních protihlukových opatřeních.
Co je tedy konkrétně v plánu? Nový železniční svršek i spodek, využití kolejnicových absorbérů a antivibračních rohoží, nové zabezpečovací zařízení, na oplocení domů bude instalován protihlukový materiál, osvětlení trati bude používáno pouze v rámci údržby, a v plánu je i obměna trakčního vedení a výstavba nového technologického objektu (s technologiemi pro provoz drážní dopravy).
A proč se to celé plánuje? „Téma železnice v celé Evropě rezonuje. Praha potřebuje odlehčit od automobilové dopravy a emisí, které produkuje. Možným řešením je právě ekologická železniční doprava. Proto je potřeba investovat do infrastruktury, modernizovat stávající tratě a současně budovat nové, “ řekl Karel Ptáček ze Správy železnic, manažer projektu.
Rekonstrukce železniční trati Praha hlavní nádraží – Vyšehrad
■ etapa: rekonstrukce Vinohradských tunelů
■ etapa: rekonstrukce trati v Nuselském údolí (mezi jižním portálem
Vinohradských tunelů a Výtoňským mostem)
■ etapa: rekonstrukce (nebo nová stavba) Železničního mostu
■ etapa: rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov
kla